Tenderregeling Werkplezier (Vervangingsfonds)
Goden en Godinnen
Fri! is betrokken bij onderstaand project, waarvoor subsidie werd ontvangen:
Een hoge mate van interne locus of control zet mensen
in hun kracht en laat ze beleven dat ze zelf invloed op
hun situatie hebben, dus ook op hun werkbeleving.
Wij willen onze medewerkers meer interne locus of
control geven, door hen bewust te maken van waar hun
kracht zit en uit welke energiebronnen zij die kunnen
putten. We willen ze inzicht geven in het eigen gedrag
en dat van anderen en laten zien dat ze zelf invloed hebben op
hun gedrag en communicatiestijl.
Dat doen we met behulp van de archetypen Goden
en Godinnen (gebaseerd op de boeken “Godinnen in
elke vrouw” en “Goden in elke man” van J. Shinoda
Bolen).
In ons project wordt de theorie van de archetypen
verbonden met praktische oefeningen. Medewerkers
leren onderlinge rollen en posities beter begrijpen. Zij
leren gebruik te maken van de aanwezige patronen
en deze aan te passen naar meer gewenste situaties.
Er wordt gewerkt vanuit de kern van het mens-zijn in
plaats vanuit regelgeving, urentabellen en taken.
De begeleiding van dit traject is uitbesteed aan een
extern bureau.
GEZAMENLIJKE STARTDAG
We starten samen, met alle leraren, onderwijsassistenten
en directeuren. De training op deze dag maakt mensen
bewust van hun talenten en wat hen onderscheidt van
anderen. Het biedt praktische handvatten die direct in
te zetten zijn in de werksituatie. Daarnaast leren mensen
welke eigenschappen ze nog meer kunnen ontwikkelen
om op een positievere manier met werklast en werklust
om te gaan.
Wij verwachten dat de samenwerking en het plezier
op deze startdag ons een nieuwe, open energie
geeft. Doordat iedereen meedoet, wordt tevens een
gemeenschappelijke taal ontwikkeld.
WORKSHOPS
Op basis van de kenmerken van de archetypen is een
workshopaanbod ontwikkeld. Zoals een workshop waar
doelgerichtheid, onafhankelijkheid en zelfstandigheid
centraal staan. Door het verkregen inzicht tijdens de
startdag is dit een aanbod op maat; iedereen neemt
deel aan drie (passende) workshops.
De workshops worden verspreid over het schooljaar
georganiseerd. De positieve energie van de startdag
wordt zo vastgehouden en versterkt.
DELEN VAN GOOD PRACTICES
Aan het eind van het schooljaar presenteren
medewerkers aan elkaar wat zij geleerd en ervaren
hebben, waaruit zij hun kracht halen en wat het effect
daarvan op hun werkbeleving is.
BORGING
In het strategisch beleidsplan is één van de
doelstellingen: “balans tussen ervaren en reële
werkdruk”. Dit thema is dus jaarlijks onderwerp
van gesprek. Verder gebruiken we een
schoolmonitorprogramma, waarmee het werken vanuit
de aangeleerde basis geborgd wordt.
In een latere fase wordt een plan opgesteld waarbij het
bevorderen van het werkplezier in een team door de
direct leidinggevende centraal staat.
DE VERWACHTINGEN
• Een professionelere cultuur binnen de organisatie.
• Lagere werkbelasting en ervaren werklast.
• Minder langdurig ziekteverzuim gerelateerd aan een
psychische oorzaak.
• Betere samenwerking en een open communicatie.
• Medewerkers werken vanuit hun kracht en niet meer
vanuit hun zwakte.
• Medewerkers kunnen samen relativeren en spiegelen.
• Verwachtingen kunnen beter op elkaar afgestemd
worden