|
|
|
|
Evaluatie van de training Gastvrij Ondernemen voor de TOV 2011-2012
De trainingen zijn gegeven door Marije Bijlsma-Breeuwsma, Op verzoek van de TOV Terschelling is een training ontwikkeld gericht op de ondernemers van Terschelling. Inmiddels hebben diverse groepen, met ca. acht ondernemers per groep uit diverse bedrijfstakken, de training Gastvrij Ondernemen afgerond. Wat waren de reacties en hoe heeft men de training ervaren? Onderstaand de respons aan de hand van de ingevulde evaluatieformulieren.
1. Hoe beoordeel je deze training in zijn geheel: Gemiddeld een 8,5.
- Heldere en duidelijke uitleg, op enkele punten minder herkenning vanwege een eenmanszaak.
- Een heerlijke sfeer met lekkere dingen. Ook een vertrouwde sfeer waardoor mensen zich bloot durven geven. Knap dat je dat lukt!
- Erg leuk om eens mee te maken, en leerzaam.
- Rijker worden door te luisteren naar elkaar en ervaringen te delen.
- Van begin tot eind boeiend.
- Stapsgewijs vele handvaten gekregen.
- Zeer interessant en leerzaam, en door de opzet met rollenspel goed te onthouden.
- Helder, open en eerlijk.
2. Heeft Gastvrij Ondernemen waarde en nieuwe inzichten opgeleverd die je voor je bedrijf kunt toepassen? Gemiddeld een 8,5.
- Hernieuwde bewustwording
- Niet echt nieuwe inzichten, wel veel voorbeelden van anderen en daarmee meer inzichten op mezelf gericht dan op het bedrijf;
- Je wordt weer scherp en alert.
- Personeelssturing en uitwisseling van beleving.
- Absoluut!
- Ga er zeker mee aan de slag en heb nu een leidraad hoe.
- Heel veel is bekend maar heb zeker een aantal nieuwe inzichten/handvaten gekregen.
- Wij zitten gewoon in de tropentijd, dat moet ik ook erkennen, maar ook verplicht rust inbouwen zodat ik ruimte maak voor nieuwe activiteiten.
- OEN en communiceren.
- Ja, meer rust nemen bij klachten of negatieve ervaringen, en hier als team ook van leren.
- Ja, de klant individueel bekijken.
3. Wat neem je van deze dagen mee, cq wat heb je geleerd.
- Open en positieve benadering werkt uiteindelijk het mooist, en blijven communiceren.
- Meer over dingen nadenken, niet alles als vanzelfsprekend aannemen.
- Heel veel mooie woorden, die steeds als bloemetjes opkomen op allerlei momenten in ons leven.
- Luisteren, uitpraten, complimenten geven, kritiek = geen aanval.
- Positieve sturing i.p.v. iedereen steeds op zijn fouten te wijzen.
- Door even wat langer over situaties na te denken. En evenwichtiger en socialer met alle gasten en situaties om te gaan.
- Positief aan de slag met gast en personeel.
- Luisteren naar elkaar, kritiek is geen aanval. De kracht van complimenten.
- SMART, HD, communicatie.
- Wat kun je toch ook veel aan andermans ervaringen hebben.
- Ik moet beter luisteren; van anderen leer je altijd.
- Nieuwe handvaten.
- Ik neem mee het mooie warme contact met de medecursisten. Weet mijn collega's beter te vinden.
- Inzicht in eigen handelen, valkuilen en hoe dingen anders aan te pakken.
- Communiceren is erg belangrijk en blijf bij jezelf.
- Ga het de hele zomer toepassen (Gastvrij Ondernemen!)
- Bewust omgaan met collega’s en personeel.
- Duidelijk, korter, helderder communiceren.
- Bevestiging van reeds opgedane kennis.
- Ben ook over mezelf gaan nadenken, dus een vorm van bewustwording die ik bij opgaaf van de cursus niet had verwacht
4. Wat is je beoordeling van de cursusleider: Gemiddeld een 9.
- Leerzaam en gezellig. Jij maakt de sfeer.
- Stelt me op mijn gemak, erg prettig.
- Weet wat ze vertelt en weet het goed over te brengen.
- Duidelijk, rustig, sympathiek.Geen haast, lekker rustig.
- Enthousiast en duidelijk.
- Goed onderlegd met de materie en het reilen en zeilen op Terschelling.
- Duidelijk en helder. Marije weet zich echt in onze situaties te verplaatsen.
- Kan me niet beter voorstellen.
- Heel doortastend, open en humorvol.
- Inspirerend en gastvrij, dat je gezellig was wist ik al.
- Een gastvrij onthaal.
- Is ernstig, luistert goed en is bedreven.
- Zat wel even te twijfelen tussen een 9 en een 10 i.v.m. je onzekerheid die je af en toe uitstraalt, maar dat siert je ook dus vandaar de 10.
- Geweldig mens.
5. Wat zou je verder nog voor je bedrijf wensen, en met welke onderwerpen zou je nog aan de slag willen? Eventueel in het najaar?
- Zo'n zelfde cursus voor ons personeel
- Slechtnieuws-gesprek.
- Conflicthantering.
- Eén ding tegelijk, dus eerst dit (de SMART) maar op de rit krijgen.
- Medewerkers sterke/zwakke punten laten zoeken voor het eiland, het bedrijf en zichzelf.
- Ik ben nieuwsgierig naar het vervolg.
- Ook voor niet cursisten: lezing van Jos Burgers (Braskoer).
- Conflicten hanteren.
- Met personeel omgaan. Personeelstraining.
- Ondernemers en gemeente.
- Samen zo iets doen, voor de verbinding.
- Optimaliseren, personeel nog meer erbij betrekken.
- Beter inspelen op de wensen van de klanten. Meer rust door een betere takenverdeling.
- Misschien door terugloop in de markt en marges een ander concept erbij, of persoonlijk een andere creatieve opleiding of baan ernaast.
- Eerst maar teamwork en personeelsboek.
6. Opmerkingen, tips:
- Je zet mensen Fri!, lekker zo doorgaan.
- Rollenspel is leerzaam, meer durf en naar buitentreden.
- Succes! Ik hoop dat er nog wat ploegen volgen.
- Goed bedacht door TOV. Houd zulke locaties aan., 50 jaar Terschelling (nog nooit geweest).
- Leerzame en prachtige dagen.
- Zelfs de lunch was goed verzorgd.
- Leerzaam, open, eerlijk, verassend!
- !!! Geen tips!!
- Vond het wel heel intensief. Kom er met een "volle kop"vandaan.
- Zoals gezegd, sommige deelnemers zijn erg breedsprakig, veel uitweiding en komen pas met een omweg to the point.
- Ga zo door!
Bovenstaande evaluatie geeft de enthousiaste reacties op de training weer. De ondernemers zijn actief aan de slag gegaan, hebben stappen gezet door hun SMART uit te werken, en vaak al direct vorm gegeven en hebben dit met elkaar gedeeld.
|
|
|
|
|
|